woensdag 25 januari 2012

nog even lekker mopperen....

" De eerste tijd in een nieuw land vind je alles prachtig, pas na zo'n half jaar word je kritisch en ga je mopperen, pas daarna je gaat aarden".
Bij alles wat je hier in de USA koopt, wordt gevraagd of je er een extra garantie bij wilt kopen; "for only 100 dollars you get a whole new bla bla bla, if there's ánything wrong the first year".
Wasmachine, koelkast, m'n Iphone (waar ik sinds 2 weken de trotse eigenaar van ben en direct verslaafd ;-)), navigatie in de auto, you name it en ze bieden er, buiten de normale, een éxtra garantie bij aan. En, voor best een behoorlijk deel van de aankoopsom. Als rasechte Hollanders trappen wij hier natuurlijk niet in.
Maar na deze eerste 7 maanden in het hart van de Amerikaanse economie, denken we wel te weten hoe die draaiende wordt gehouden; vooral baggerzooi verkopen, zodat je snel weer iets nieuws moet hebben....geld moet rollen. Er gaat (ongelogen!) geen week voorbij of er is hier iets kapot! Heb ik in het verleden m'n frustratie al geventileerd over de navigatie in de auto, die het 'dan weer wel, maar vooral niet doet', weet ik ongeveer 20 telefoontjes later, dat ik het van de lease maatschappij wel mag laten maken, maar dan moet ik wel naar een speciale garage, zo'n 40 miles verderop, m'n auto daar voor onbepaalde tijd achterlaten en op eigen kosten een huurauto regelen!! Ja, wat denk je nou zelf, dat ik Olms ben??! Dus, na het van me af te hebben geschreven, heb ik me er bij neer neergelegd en m'n ouderwetse wegenkaart maar weer naast de bestuurdersstoel gelegd.
Deze week twee nieuwe projecten.
Allereerst heb ik begin december (op verzoek van iemand) een naam van een Amerikaanse achterhaald via een Amerikaanse internet site, www.intelius.com (kon diegene niet vanuit NL doen en gaf mij weer een doel voor die dag :-)). Voor $1.99 kon je contactgegevens opvragen; fluitje van een cent, allemaal blij. Nooit meer aan gedacht, totdat ik van de week m'n creditcard afschriften voor het eerst sinds weken weer eens bekeek. Is er inmiddels door die intelius-site in zo'n vier weken tijd al 4 keer $19.95 afgescheven!! Zomaar, zonder toestemming! Eerst de ING gebeld (die er afgelopen week juist een aantal keren uitlag met z'n internet) en daarna boze mailtjes naar Intelius..... Thank you for contacting customer support,.... maar nee, ze konden écht geen geld terug storten, hoewel ze ook niet wisten waarom het was afgeschreven (hmhm),......ze konden me wel 'gratis' 6 extra zoek opdrachten geven..... 'ik wil geen zoekopdrachten! ik zoek niemand meer! ik wil m'n geld terug!'......... pas nadat ik heb gedreigd er een legal case van te maken (stoer hé, per email), konden ze twee keer $19.95 terugstorten (hoezo nu wel?). Heel even dacht ik nog, nou da's beter dan niets, maar snel hervond ik mijzelf en hup daar ging weer een boze email. Drie dagen én vele emails later, heb ik de belofte dat ik alle vier keer $19.95 terug krijg! Joepie, ben benieuwd hoe lang dat gaat duren!
Mijn tweede 'ik ga er wel even achteraan' projectje deze week is onze koelkast. Splinternieuw gekocht toen we hier in juli kwamen wonen. Zo'n hele grote Amerikaanse. Geen extra garantie gekocht, want die doen het in Europa gemiddeld toch ook wel meer dan 3 jaar. Maar hier niet hoor,....hoewel, hij doet het juist heeeeel goed. De temperatuur in het koelgedeelte is sinds twee dagen niet bóven het vriespunt te krijgen; werkelijk alles is bevroren! De melk, het fruit, groenten, drankjes en de eieren (was best een gekke gewaarwording, een 'bevroren' eitje kapotslaan voor een hartig taartje). Dus eerst bon erbij zoeken, vervolgens bellen met de winkel waar die gekocht is, door een 15 minuten lang menu heen praten (wel weer handig: niet, druk nu 1 of 2, maar gewoon met stemherkenning) daarna een heus persoon aan de lijn die werkelijk álles moet weten. Telefoonnummer van de koper (was E. dat nou, of toch ik??), winkel waar die gekocht is ('maar daar bel ik toch mee??'), aankoopbedrag, datum, nou ja, noem maar op. Maar aan het einde van deze wederom 'zinvol besteedde ochtend' heb ik wel een afspraak dat er over twee dagen een monteur langskomt; "between eight and one mem" dus dat is weer een ochtend voorbij en tot dan, 's nachts de stekker maar uit de koelkast, zodat ie rustig 'af kan koelen' tot een normale temperatuur.
Daarnaast deze week ook de buitenverlichting voor de tweede keer kapot gegaan én de printer heeft kuren. Hoewel, die laatste hebben we nog uit NL hebben meegenomen, dus dat telt niet echt!
Volgende keer weer wat vrolijkers ;-))

3 opmerkingen:

  1. Nou, dat beloofd wat voor ons in de toekomst! Had van de week ook een leuke ervaring met de stofzuiger...wat een onding! Je durft bijna niks meer aan te schaffen. By the way mocht je nog ergens naar toe willen ik heb eeb TomTom, kun je altijd lenen, ik weet alleen niet hoe lang hij meegaat haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig maar ... jullie blijven niet langer dan 3 jaar!!! JOEPI

    XX-jes van je zusje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. snvanleeuwen@live.nl30 januari 2012 om 12:49

    Whahahahahahahaha! Je schrijft wel leuk...

    XXX Kees & Sophie

    BeantwoordenVerwijderen